Sunday 2 March 2014

A Sword Barrel Wedding's Story

Assalamualaikum...

Okey ni cerita fasal majlis kahwin yang ada sword barrel yang pertama kali aku tengok dengan dua biji mata aku ni. Sebab tu aku jakun dan teruja nak cerita. Ni majlis kahwin dua orang member sekolah aku, Puan Mashitah dan Encik Kapten Zekri.

Majlis kahwin Shitah & Zek ni memang aku wajib pergi kut. Sebab aku orang pertama dapat kad kahwin. Mahu si Shitah ni cubit pipi aku yang berlemak kental ni sampai terburai kalau tak datang. Lagipun aku memang rasa semangat semangkuk nak pergi sebab Shitah cakap ada 'sword barrel'.

Nak cerita aku punya excited nak pergi tengok, aku mulakan perjalanan aku seawal hari Jumaat 28 Februari pukul 6 pagi. Punyalah semangat kalah semangat kesukanan atlet negara. Sebab aku nak hilangkan stress kerja aku pun bajet macam handsome buat travel backpacking sendiri naik keretapi. (Sounds like a looser.. bhahahaha.. I called it as 'adventure'!)


Dari Jendela Gerabak 1
Aku lagi suka naik keretapi dari naik bas. Memanglah naik keretapi ni lambat. Tapi, pemandangan sepanjang perjalanan tu, PRICELESS! Aku suka. Boleh fefeeling ala-ala novelis mencari ilham gitu. Bhahahaha.


Dari Jendela Gerabak 2
Ada la lagi pemandangan-pemandangan lain. Banyak sangat. Tapi aku paling frust part aku tak sempat nak snap gambar sekawan lembu meragut kat padang rumput. Bukanlah lembu hitam putih macam New Zealand punya tu. Lembu yang buat korban tu je. Tapi aku rasa tu macam 'the best moment' la tengok sekawan lembu makan rumput tu. Eh, pape je lah aku ni! 


Safely arrived!
Alamak. Cam dah banyak mengarut pula. Okey sambung balik fasal sword barrel ni. Mengikut fakta dari Mr. Google (hehehe) sword barrel ni merupakan adat tentera untuk meraikan pasangan mempelai. Pernah dengar konon acara sword barrel ni haram sebab pedang bersilang tu membentuk salib (?????) tapi mengikut fatwa acara lalu bawah pedang tidak haram dilakukan kerana itu upacara tentera, bukan upacara yang dilakukan oleh agama lain. Jika ada buat memang bentuk tanda salib, itu baru haram.


Ni masa preparation.
Ni masa berarak.. EHEM!
Yang pengapit perempuan tu member aku.
Si Toya tu cam nak nangis sebab
si pengapit lelaki keluarkan arahan ala-ala
tentera kat dia. Bhahahahaha.
Tak kusangka member aku si Zek ni romantik.. Bhahaha..
Errr.... tajuk entry aku sword barrel tapi tu je gambar yang aku ada. Gambar betul-betul time sword barrel tak ada. Mungkin masa tu aku tengah struggle menyelit celah-celah orang sebab perasaan nak menyibuk ingin tahu sangat menebal.. Bhahahaha. Gambar Zek konon romantik tu pun aku rembat kat Facebook. Ni semua angkara si navy Kapten Syuk member aku (tak kelihatan dalam gambar) yang suruh pengantin laki dukung pengantin perempuan untuk melepasi pedang. Gituhhhh...

Errrr... kalau nak kahwin dengan tentera nak ada sword barrel kena kurus dulu gamaknya. Karang tragedi... -_-"


Sebenarnya, aku ada dalam gambar ni.. heih..



Time potong kek
Sebab aku bengang Encik Photographer tak bagitau aku tak nampak dalam gambar bersanding, maka dengan kejinya masa sesi potong kek aku pergi block pandangan Encik Photographer tu. Bhahahahaha.. Tapi angle aku tu bukan yang terbaik la. Sebab muka Encik Zek tak nampak pun. 


Ni pengantin baharu (Zek & Shitah)


Ni pengantin lama (Syuk & isteri)
Ni bakal pengantin (Paang & Ani)
Ni geng kepochi berselfie
Ni member sekolah
Apa-apa pun tahniah kepada Puan Mashitah Baharom dan Kapten Zekri Abd Manap. Barakallah... Aku pun dah selamat balik KL petang tadi disambut dengan meriah oleh jerebu.. (mencari facial mask lebih hari tu) sobbbssss.... 
Ni 'souvenir' Muazam.
Cawan kopi gambar kucing favourite aku.


p/s: Aku suka lifestyle kat Muazam. Tak ada traffic-jam. Tak sesak dengan orang. Tak jerebu. Bangun tidur boleh rasa angin bukit menerpa pipi (kemain) ditemani burung berkicauan... Cewah... Hidup pun tenang je. Hatiku tertinggal di Muazam (tetiba) 

With love: IJAZATI HABIB

1 comment:

  1. Hahahaha.. Terbaik... Ehemmm... Hehehe... Hatiku tertinggal di muazam ke? Muahahahhaa

    ReplyDelete